tisdag 13 november 2012

Turbo inlägg

Jag undrar om det ändå inte är tänkt att man ska använda datormus till en bärbar dator, trots att dom flesta, tror jag, är utrustade med touchpad. Det är många år sedan jag helt gick över till att enbart använda kortkommandon och touchpaden. Det är inte helt enkelt att lära sig nya datorn, den gamla laptopen var kanske 5 år gammal (aldrig mer en HP!) men maskinerna utvecklas i snabb takt och det har blivit många nya finesser. På ont och på gott (just som jag skriver detta hoppade textraden och la sig i slutet av stycket…) Varje tangent har multifunktion och touchpaden är superkänslig! Till exempel, spretar jag med pek- och långfingret så förstorar jag bilden och tvärt om och håller jag samma fingrar tillsammans och drar dom så fungerar det som en scroller. Ibland vet jag inte ens vad jag gör, om jag ens gör något när textstycken som sagt byter plats. Eller program bara försvinner...
Det finns ett eget litet fönster på skärmen med en stapel som far upp och ner, Intel Turbo Boost står det att det är. Boosta för mig är något man gör i wow. Men det är kanske det den här datorn vill göra med mig, skynda på så att jag inte sitter för länge och för mycket.

Nu behöver jag lära mig att inte ha händerna eller fingrarna vilandes på tangentbordet. För tänk hur fel det skulle kunna bli, om datorn helt plötsligt beslutar sig för att det är färdigskrivet och skickar iväg ett mejl eller något annat man inte är färdig med :o

Egentligen skulle jag ha ringt dottern och sagt att den gamla datorn kan hämtas, men jag litar heller inte på mig själv i nuläget så det får vara ett litet tag till. Vem vet vad jag skickar iväg, och då kanske jag sitter här utan dator…

Tänk, det var väl snällt av datorn att tala om innan, vad den tänker göra nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar