fredag 9 november 2012

Naket del 2

Jag håller på och gör en ”manskostym”. Varje år går en tävling vid Strömbacka kvarn i Hackås om vem som blir årets Näck. Näcken eller strömkarlen var ett övernaturligt manligt väsen från bland annat gammal nordisk folktro som uppenbarade sig i bäckar och andra vatten. Spelandes på sin fiol dränkte han människor genom att locka ner dom i djupet till sitt rike. Ingen kan trollbinda med sin musik så som Näcken kan!! Saken är den att inga kvinnor får delta i den här tävlingen som en god vän arrangerar. Vilket är rätt, för näcken var eller är absolut ingen kvinna! Hmm, men hur skulle det vara med ett ”wild card”? Är man utklädd till man är man ju ingen kvinna!? Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ens vågar.., men det största problemet är musiken! Hur jag än tränar och tränar så lyckas jag varken på fiol eller på flöjten jag fick av brorsan. ”Blinka lilla stjärna” på sin höjd, men inget mer : ( och en Näck som dansar i en bäck med ett rassel runt vristerna eller trummar på en ramtrumma känns inte riktigt rätt..
Nu är i alla fall klockan mitt i natten och jag tänker sova, men inte på saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar