måndag 4 mars 2013

Tur (i) på (o)turen

"Man måste mata elden för att hålla den vid liv", så och med bilen! Vilket inte är lätt när hela världen är grå och vit och man inte kan se vad som är vägbana eller terräng :(
En kompis till mig, var med om när han var ung, en rejäl snöstorm när familjen var på hemväg från Norge, pappan som körde, vevade då ner fönstret, åkte över på fel sida och körde med handen hållandes mot plogkanten! Kanske inte att rekommendera idag då det är mera trafikerat.

2005 eller 6 var jag på en fjällräddningsövning där norsk och svensk fjällräddning hade sin första samordnade övning under polisen. Det var en mycket grå och mulen dag med flatljus (när allt flyter samman och man inte kan urskilja några konturer) så vi fick lov att köra i kolonn med skotrarna ut till övningsområdet som låg på gränsen mellan Norge och Sverige.

Dagen efter behövde jag åka hem tidigare så en fjällräddare skulle köra mig till fjällstationen där bilen stod. Vi skulle "bakspåra" genom att använda oss av ett spår som en polis som kommit senare till övningen, precis hade gjort. Strax efter att vi hade gett oss iväg, blåste det upp så spåren yrde igen och plötsligt var vi vilse! De små buskarna som jag såg här och där var bara topparna på träden då vi hade djup snö under oss. Det är skrämmande att tappa referenserna och man blir lätt åksjuk. Eftersom inga linjer fanns att gå efter kunde jag helt plötsligt tycka att vi hade en ravin framför oss, som vi med nöd och näppe klarade oss från att åka utför eller att en bergvägg tornade upp sig.
Usch vad hjärnan kan lura en..
Flatljus är förresten tydligen ett fenomen som även kan uppträda i sandöknar :o

Min glädje när jag till sist tyckte mig se något litet rött långt borta i periferin går inte att beskriva. När vi kom närmare såg vi att det var toppen på ett ledkryss, resten var begravt i snö. Men detta lilla gav oss en vägledning om riktningen och det säkrade vägen hem!

Senare lärde jag mig ett knep som kan underlätta "snö-körning", att lättare kunna urskilja konturer och det är genom att använda sig av goggles med röda eller rosa glas. Så bror, jag provade bara för att se vilka som var dom bästa för dagen!

Har ännu inte hittat korten från den övningen men här är ett liknande hur det kan se ut!
Flatljus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar