måndag 18 mars 2013

Appropå älgar

Jag hade inte gått mer än 200 meter hemifrån idag när jag upptäckte första älgpoopen, sedan såg jag spår överallt. Försökte dra mig till minnes från jägarskolan om älgar kan få rabies? Eller pinkar dom in revir? Galna kosjukan kanske :o Nah, men det såg formligen ut som om älgen eller älgarna har gått bärsärkagång men jag antar att den eller de har blivit jagade. Det var spår kors och tvärs genom skogen och över öppna ytor.  Jag har aldrig sett något liknande tidigare! Jag som har tyckt det är så trevligt och avslappnande att gå och titta på alla rådjursspår, nu blev jag istället vaksam!
Cirka 1 km hemifrån kommer man till ett stort fält och där styrde jag kosan mot en speciell plats jag brukar gå till och då upptäckte jag att älgen också hade använt mina spår! och "mitt" ställe!! Det var nertrampat och hårstrån från älgpälsen låg i snön :o

En gång för mycket länge sedan var jag ute och plockade svamp med en gammal man och när vi strövade omkring där i området fick mannen plötsligt syn på en älg som stod och iakttog mig, bara några meter bakom mig där jag satt och plockade kantareller. Han vågade inte ropa till mig (tack gode gud för det) utan avvaktade för han visste inte hur älgen skulle reagera och han visste hur rädd jag är för dessa kreatur och efter en liten stund gick älgen sin väg!

Jag var glad att jag hade tagit med mig liggunderlaget igen så att jag kunde lägga mig i lä en liten stund, det var mycket kallare idag, där i skogsbrynet. Men jag kunde inte riktigt slappna av, tänk om älgen skulle komma bakom mitt huvud...
Så kom jag ihåg att jag har en liten fickspegel i ryggsäcken och den fick tjänstgöra som backspegel :)

Hemma på våran gata...
Älgpoop
Tog dessa strån med mig hem, vill du ha dom
så är det bara att skicka ett mejl..

Det var kallt idag!

2 kommentarer:

  1. Hi hi!
    En backspegel!
    Vad uppfinningsrik du är!
    Men tänk om du bländat Skogens konung!
    Älvan.

    SvaraRadera
  2. Tänk om Skogens konung har fattat tycke för mig efter att jag använde hans spår :o Det sägs att man inte ska titta bakåt men jag tror att det är nödvändigt för att kunna blicka framåt ;)

    SvaraRadera