lördag 9 mars 2013

Idag

Något har hänt den här vintern, kan det bero på dom nya däcken tro, men jag har inte fått så många sladdar med bilen?! Och då bara när jag varit vårdslös och okoncentrerad!
Men efter en natt med cirka 25 minusgrader ville bilen naturligtvis inte starta så sådana eventuella problem hade jag förstås inte. Blev istället tvungen att plocka fram sparken. Ett "fordon" jag aldrig har lyckats lära mig att behärska och det har hänt både en och två gånger att jag tappat kontrollen och farit fram med andan i halsen och en bön till gudarna om att jag måtte klara mig helskinnad. Det är stört omöjligt att få stopp på en skenande spark... Jag kommer också ihåg en gång när jag var i tolvårsåldern (vi var uppe i Jämtland på vintersemester) och jag skjutsade min brors dåvarande fru som var höggravid och körde ner henne i ett dike, usch vad dåligt jag mådde efter det :(
Till sparkens försvar måste jag ändå säga att soliga dagar, med en slät väg som ser ut att ha blivit asfalterad av vit snö och utan backar är det ett underbart fortskaffningsmedel.
Idag tyckte jag dock att jag hade något så när kontroll på sparken i nerförsbacken till affären, men gubben som fick syn på mig tyckte tydligen inte detsamma. Långt i förväg, där jag kom åkandes, hoppade han ur vägen, ut i vägen och urskuldade sig i det ögonblick vi möttes om att det varit säkrast så, men tack och lov med glimten i ögat. Så fick jag mig ett gott skratt idag igen och det konstigt nog på grund av den icke startande bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar