torsdag 28 februari 2013

Baka baka liten bulle

Fick för mig att baka vetebröd idag men degen betedde sig minst sagt besynnerligt. Degen var "klistrig" och uppförde sig inte alls som den brukar och den hade kunnat sluka hur mycket mjöl som helst :o
Jag använder mig bara av min egen kraft när jag bakar och då det börjar bli tungt brukar jag sätta mig på golvet med degbunken mellan mina knän för att få extra styrka (tidigare har jag också använt ungarna).

Det var alltså tungt att röra och jag började fundera på om det skulle kunna ha något med lufttrycket att göra eftersom degen var så "motspänstig"? Det har blåst i flera dagar nu och idag är det full snöstorm. Eller så beror det på månens läge :o Mamma brukade prata om att man inte ska tvätta vid nedan eller om det nu var vid nymåne eller vad det nu var... Att gammal potatis ska läggas i kallt vatten och färsk i kokande.
Det är synd att gammal kunskap bara försvinner!

Om man tänker efter så var vi jägare och samlare i flera miljoner år, odlare och bönder i några årtusenden och sedan vi blev industrialiserade har det bara gått ca. 8 generationer. Tänk så mycket kunskap vi har tappat på den korta tiden! Att försöka googla om ämnet är heller inte lätt då vi dränks av information om precis allting (och varje litet ord).
Undrar om det kan stå något om bakning i Bondepraktikan?

PS! Bullarna blev mycket goda även om de var lite svåra att göra. Tänk om de hade varit enklare att baka en annan dag...
När jag satt och skrev det här inlägget tidigare så försvann internet, jag är glad över att ha mina uppslagsböcker kvar och det är bara att konstatera att vi lever i ett sårbart samhälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar