tisdag 19 februari 2013

Maktbegär och hunger efter pengar

Himmel, hur kan en handling i en bok bli en del av ens liv och tänkande? Tidigt i somras hittade jag två slängda böcker som jag tog reda på och den första läste jag snabbt och lätt men den andra har tagit en enorm tid att läsa. Den visade sig också vara uppdelad i två delar men jag hade tur och fick tag på den andra delen genom biblioteket. Tillsammans blev det en sjuhundrafyrtionio (749) sidor faktaspäckad roman! Jag har blivit väldigt berörd, det har varit mycket att smälta. Romanen har alltså inte varit lättläst. Dels genom all fakta och dels genom att den också har fått mig att tänka så mycket. Men, den har också gett mig insikt och en viss förståelse för en företeelse som förut bara har gjort mig rasande!

Denna roman som jag nu saknar att läsa och inte kan släppa taget om har alltså fått mig att fundera på varför människor och speciellt då män, alltid måste erövra? Lägga länder och kvinnor under sig? Bestiga bergstoppar.. Och det som gör mig mest beklämd och ledsen är tanken på hur människor utövar sin makt över andra. Kyrkan och religionen har i det området hållit sig på framkanten! Jag säger bara slaveri och pedofili.. och allt detta gör mig ordentligt förbannad!

Hur bär vi oss åt mot andra? Ta bara indianernas situation i USA, Kina mot Tibet, Hur svenskar betett och beter sig mot samerna eller Spaniens härjningar... Listan kan göras lång. Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar