måndag 4 februari 2013

Appropå spraygrädde

När äldsta dottern skulle fylla 12 år i Damascus önskade sig hon en spökfest. Gäster bjöds in till sena spöktimman, då det var svalt och skönt. Barnen var mycket förväntansfulla och jag skulle baka en tårta. Det var första gången i mitt liv som jag skulle använda mig av en gasugn men det gick alldeles utmärkt. Problemet var bara sedan hur jag skulle få tag på grädde för av försäljarna som gick runt på dom varma gatorna med mjölk-vagnar och öste upp så mycket mjölk man ville ha i plastpåsar, var vi avrådda att handla ifrån. Jag var då mer än villig att lyssna till varningen eftersom jag redan blivit tillräckligt sjuk därnere och bara vägde 45 kg. Det var heller inte frestande att handla... Till slut hörde jag om en mer kontinental affär, en amerikansk och där hittade jag spraygrädde och tårtprojektet var räddat!
Några dagar senare, till tolvslaget anlände alla ut-vit-lakans-klädda gäster och vi skulle börja med att väcka födelsedagsbarnets småsyskon som inte orkat hålla sig vakna under kvällen. Men det gick inte! Fast vi till och med satte dom upp i sängarna och ruskade dom ordentligt! Men kanske var det tur, för hur hade det varit att vakna upp av att en helt vitdraperad skepnad (såg alltså inte ut som en arab!) stod och drog i en? Vi andra hade en rolig natt och att spraygrädden smälte till flytande vätska i detsamma den kom ut i värmen gjorde inte så mycket. En lyckad fest alltså men gissa vilka som blev väldigt besvikna morgonen efter? Tänk att ha gått miste om alla rysligheter!

Problem, om man nu ska se det som ett problem (ganska skönt egentligen :) att dom var svårväckta fortsatte väldigt länge. Långt senare, hemma i Sverige, hade vi en fest hemma hos oss, med ett helt gäng som hade varit med i schlagerfestivalen så det spelades och sjöngs livligt på instrumenten vi har (jag  avskyr schlagermusik men det var inte sådant som spelades). Ljudvolymen var hög och ändå sov sig barnen igenom det hela!! Jag fattar det fortfarande inte... hur någon kunde sova vägg i vägg med ett piano som det spelades hej vilt på :o

2 kommentarer:

  1. Sover fortfarande lika gott och är svårväckt. Dock är inte egenskapen lika uppskattad i vuxen ålder med småbarn som har tendenser att vakna på nätterna!

    SvaraRadera