onsdag 29 maj 2013

Lättänd..

Kung Louie i Djungelboken borde ha vänt sig till mig istället för till Mowgli, jag vet hur man gör upp eld!
Det är trevligt med eld, fast inte av hus och så som en pyroman skulle tycka, utan mer för att värma sig vid, laga mat på eller att meditera vid! Kanske få ljus av. Det är rogivande med eld och att pyssla om den.
Häromdagen visade jag en granne som följde med mig ut, hur man lätt gör upp eld med ett magnesiumstål och en kniv och han blev nog lite imponerad fast kanske inte lika imponerad som Kung Louie skulle ha blivit :)

Nu och då eldar jag, det har säkert setts på några av mina foton och bara för skojs skull har jag på bilden samlat några av mina "tändstickor". Oftast använder jag vanliga tändstickor när jag är ute men eftersom tändstickor kan bli blöta och oanvändbara är magnesiumstålet favoriten (magnesiumstålet är det som ligger tillsammans med kniven).
Elddrillen (uppe till vänster) är jobbig att göra upp eld med och en gång när jag övade så "lyckades" jag även att bränna ett litet hål i köksgolvet :o

Tingesten av stål, den som ser ut som en trea, är ett elddon som man använder tillsammans med kvarts eller flinta och fnöske. Fnöske bereder man av en fnösk- eller eldticka genom att låta den ligga i en lutblandning. Eller som jag gör och fuskar och använder mig av bikarbonat. Sedan klubbar man ut svampen så att den liknar ett tunt sämskskinn och det blir väldigt lättantändligt. På tal om sämskskinn har man faktiskt förr tillverkat kläder av tickor.

Det finns en eldkult som är många tusen år gammal men elden har alltid varit viktig för människans överlevnad och ger dessutom ett psykologiskt välbefinnande. Trygghet och en känsla av urtillhörighet.

Gammalt tecken för eld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar