torsdag 16 maj 2013

Bara människa

Om man tänker på mallen på hur vi ska leva och vara idag så borde jag förstås inte visa även mina misslyckade försök med att skapa bilder, (jo ibland blir jag ganska nöjd, även om det inte är så ofta) men gör det ändå. Världen målas upp som en värld fylld av framgångsrika supermänniskor som är jätteduktiga och för att räknas måste man dessutom synas, bara det bästa är gott nog. Super, super superlativer! Om man inte fatalt gör bort sig förstås, då kan man också hamna i rampljus.
Descartes "cogito, ergo sum" kanske idag kan översättas till Facebook med "Jag får "likes", alltså finns jag!"  Men vi bidrar själva till prestationsångesten och stressen genom att ytan vi visar alltid måste vara så perfekt. Varför räcker det inte att vara mänsklig, varför måste vi hela tiden vara så j-a duktiga och varför är tillräcklig inte tillräckligt? Ett av mina favoritordspråk är att "Skogen skulle vara mycket tyst om bara dom fåglar som sjunger bäst skulle höras!" .. kanske för att jag inte är så j-a duktig :o

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar