onsdag 24 april 2013

Grand finale

Jag vaknade mitt i natten av månens starka sken under det att håren reste sig på mina armar av ett gastkramande skrik. Någon skrek väldigt högt och hest, gång på gång.
När jag vaknat ordentligt ur sömnen insåg jag vad det rörde sig om och det var i alla fall inte någon mara som var ute och härjade, jag hade bara råkat somna i soffan med balkongdörren öppen, så det fanns inget som skiljde ljuden mellan här och där.
Jag har hört rävar skrika tidigare och det låter fasansfullt, men det här kändes på något sätt ännu värre, för att det var så nära inpå.
Det skulle möjligen ha kunnat vara ett lodjur, som också kan låta så och emellanåt har visat sig här, men med största sannolikhet så var det nu en räv. Först när det blev dag igen skulle jag gå och titta efter spåren, för att bli på den säkra sidan.

En märklig avslutning på dagen med den märkliga promenaden minsann.

5 kommentarer:

  1. Att rävar skriker de visste jag inte

    SvaraRadera
  2. Jo och det låter hest och fruktansvärt :o

    SvaraRadera
  3. o lodjurshonor kan under våren härma rävar för att locka till sig en älskare :o

    SvaraRadera
  4. Det måste vara spännande att höra, jag kom ihåg när jag hörde en råbock, lite läskigt

    SvaraRadera
  5. :)Håller med, råbockarna låter också speciellt!
    Har man inte hört räv tidigare kan jag lova att det kommer att gå kalla kårar utefter ryggen.. (men nu vet du att det troligtvis bara är en räv och inget vidunder ;)
    Och så får vi hålla tummarna för att vi slipper höra någon björn bakom ryggen :o

    SvaraRadera