måndag 1 juli 2013

Surrealism

Gick mycket tidigt ut i skogen i morse och mötte hägern belyst av morgonsolen då den kom flygandes mot mig. Varje nyans syntes tydligt i fjäderdräkten då den kom nära. På första parkett stod jag sedan och tittade på ett drama som utspelade sig framför ögonen på mig. Ett drama på hög nivå.
Bland trädtopparna, i fågelvärlden, handlar det också om liv eller död och jag förlorade mig en lång stund men egentligen var jag ute för att plocka blommor. Till min kusins begravning i Sundsvall som jag var på väg till.

Jag fick en igenkänningskänsla, samma känsla hade jag upplevt några år tidigare då vi suttit och planerat vår mammas minnesstund på en begravningsbyrå. Då jag efteråt gick direkt till ett barnbarns födelsedagskalas och fick en partyhatt (med pirater på) på huvudet. Efter det gick jag för att överraska en god vän som inte visste om att jag befann mig på västkusten, till hennes vernissage. Där satt gamla konstnärsgubbar och pimplade vin och berättade skrönor och annat från en svunnen tid i Göteborg.
Livet känns ibland som en overklig verklighet. Kontrastrikt och absurt.

En ensam pion hittade jag efter vägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar