torsdag 4 juli 2013

Flaxa med vingarna!

Det är lustigt, efter att vi blivit evakuerade från Mellanöstern och kommit hem till Sverige upptäckte jag efter ett par år en fågel jag tidigare aldrig hade sett. Den såg rolig ut där den gick omkring där vi bodde. Varje år kom den tillbaka och höll till cirka 100 -150 meter bortanför huset! Fick efter ett tag reda på att det var en häger.

Efter 10 år flyttade vi så 100 mil norrut där hägern inte skall finnas men efter ett par år dök den upp i alla fall. Varje sommar kommer de nu (för några år sedan hade den skaffat sig en partner.) och bor ett par hundra meter längre bort, inne i skogen!

Ungarna börjar bli flygfärdiga nu och håller på och tränar genom att flaxa med vingarna, så snart så... "alis volat propriis"

Hägrar inte bara ser komiska ut dom låter faktiskt rent av förfärligt! Tog med lilla kameran som har bra ljudupptagning (men sämre bild) så att ni också kan få höra hur det låter :) Det är ingen skönsång direkt så klaga aldrig mer på att ni inte kan sjunga, för som jag tidigare har skrivit, "skogen skulle vara mycket tyst om bara dom fåglar som sjunger bäst skulle höras".

I närheten av "krigszonen" fann jag rester från en liten älgkalv (möjligen ett rådjur). Undrar vad som var orsaken till att inte den fick växa upp? Ett farligt område att befinna sig i helt klart!
(Det upprepas sommar efter sommar men jag upphör ändå inte att förvånas, att det är så ljust ute att ingen blixt behöver användas. Fotot tog jag ute på ängen, några minuter i elva på kvällen!)

2 kommentarer:

  1. På tal om fågelljud, detta är vad jag hör istället för svenska småfåglar;

    http://www.youtube.com/watch?v=THpoT_hYHzQ

    Spola in 40sek på denna också. R2D2!!
    http://www.youtube.com/watch?v=W1j3ZFNaU4k

    SvaraRadera
  2. himmel robotfåglar... :o pusspuss!

    SvaraRadera