söndag 6 januari 2013

Mr Jones och jag

Åhh vad jag önskar att Indiana Jones kunde komma och hämta upp mig för ett åtminstone litet äventyr! Han kunde på samma gång få se kristallskallen jag har här hemma som jag har hittat i kristallgruvan i Olden. Den har inga "rena" kristaller i sig, men jag tycker absolut att det ser ut som ett ansikte. Men men, jag har i alla fall fått mitt lystmäte stillat på hans äventyrsfilmer som har gått på tv:n flera gånger den här julen. En film får mig alltid tänka på Herodes badrum som jag såg i Masada vid Döda Havet. Fästningen Masada är flera tusen år gammal och ligger högt uppe på ett platåberg i Negevöknen i Israel. Det finns bara tre sätt att ta sig dit upp och det är med kabinbanan, med Snake Path (ormstigen) eller att gå uppför rampen som romarna byggde när dom skulle inta fästningen.
Vid tidpunkten för det besöket bodde vi i Nahariya i norra Israel efter att ha flyttat från Syrien under hösten. Mer allvarligt än äventyrligt blev det när vi fortfarande bodde i Damascus då Irak invaderade Kuwait i augusti 1990. Efter det blev vi av FN utrustade med gasmasker, C-vätskeskydd och autoinjektorer som vi var tvungna att ha med oss om vi var borta mer än ett dygn från hemmet och det blev en gigantisk packning med 3 barn. Dom svenska gasmaskerna kunde man inte dricka med, vilket man kunde göra med dom amerikanska, så jag bytte till mig sådana för att barnen skulle kunna få vätska i sig om det nu blev nödvändigt att använda dom. Fyra dagar innan dom första scud-missilerna avlossades blev jag och barnen evakuerade och vi var dom absolut sista som lämnade Israel (tack för hjälpen USA).
Tanken på den januarinatten -91 när vi lämnade hemmet och färden mot flygplatsen ger mig fortfarande speciella känslor!

 
Herodes badrum!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar