måndag 14 januari 2013

Cacao, en gudadryck!

Redan som liten, när jag var 5-6 år, slutade jag att dricka ren mjölk. Det var efter en middag hos min älsklings-tant Emma, som gick ut till lagården och hämtade färsk mjölk att dricka till björnköttet :( Däremot har jag alltid haft lite mjölk i kaffet och så dricker jag förstås varm choklad! Just nu har jag totalt "snöat" in på en hemblandad variant med lite sting i. Toppad med chiliflagor! Mmm! Och hmm.. jag undrar om man kan gå upp i vikt av mjölk vid storkonsumtion? Men hon har ju grädde på tänker ni, men det är bara lite på ytan!
Naturligtvis måste också jag dela med mig hur den tillagas! Själv har jag gjort en storblandning som jag förvarar i en burk så att den är lättillgänglig. Och för att inte behöva stå och vispa grädde varje gång använder jag mig av "spraygrädde". Men till en kopp behövs: 1 msk cacao, 2 msk muscovadosocker och en liten nypa malen kanel som blandas i en kopp. Tillsätt 3 dl mjölk och värm. På med lite vispad grädde och chiliflagor!
 Chokladdryck räknas inte som mat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar