onsdag 26 december 2012

Dessa män...

Vilken trevlig kväll jag och dottern fick häromkvällen! Stämningen var varm, hjärtlig och intim och det var lite Aristocat-känsla över det hela när bandet spelade. Lite genant förstås, när dom talade om att det fanns två svenskor i publiken, så att blickarna föll på oss.. "En egen sång fick du också", sa gitarristen till mig efteråt. Efter spelningen satte sig bandet ner vid vårt bord och jag och sångaren, som även spelar munspel och gitarr i bandet, började prata om olika musikgrupper och dess musik. När han nämnde ett band jag faktiskt aldrig hört talas om blev han riktigt chockad och upprörd. "Ja men det är ju som att du inte skulle känna till något om fotboll och inte veta vem Maradona är!", sa han.

Hjälp, tänkte jag, skämtar han eller??? Det finns nog inget som jag är så totalt ointresserad av, som av fotboll! Fråga mig sen inte var det kom ifrån.., men ur min mun hoppade
"..eller Pele!" och förvånade mig själv :o
"Just precis", sa killen imponerat, som förstås pratade norska (det gör inte jag, men jag förstår det mesta, kanske tur eftersom dottern börjar prata det mer och mer) och blev betydligt nöjdare.

Vad är det med män och sport egentligen, och i synnerhet med män och fotboll??

Men kvällen blev som sagt väldigt lyckad med massor av härlig musik! Jag avslutade den dock tidigare än dom andra och hoppade på en buss som förde mig hem till den lånade bädden, genom Trondheims gator.
Trio Vreeswijk, Tormod till vänster på bas, Sturla på munspel och gömd till höger, gitarristen Rune!
PS! Jag har tjuvstartat med spanskan och skrivit en hälsning till "svärsonen" på Facebook. Men jag fuskade och använde mig av ett översättningsverktyg :o Det fungerade och han svarade tillbaka på svenska! Fast i morgon när han kommer hem hit, tror jag att jag håller mig till engelskan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar