fredag 31 januari 2014

Om vådan av att bry sig..

För cirka 15 år sedan var vi på väg att åka till Värmland. För att underlätta lite inför starten på resan beslöt jag mig för att börja packa bilen redan kvällen innan. När jag närmade mig bilen fick jag se ett helt gäng med skinheads som  höll på att slanga bensin ur min nytankade, fulltankade bil! Jag blev helt spritt språngande galen!! Idag hade man väl inte vågat göra något annat än att springa och gömma sig!
Jag hade mobiltelefonen med mig som tur var och ringde direkt på plats och larmade. Där stod jag sedan och dirigerade polisen vart tjuvarna sprungit och gömt sig. Som tack för denna insats blev jag inkallad till polisstationen för identifiering av brottslingar via foton. Som om det inte var nog med det så blev jag också inkallad till en domstolsrättegång 5 mil bort. Hade jag inte infunnit mig till denna hade jag blivit skyldig att betala böter, ett vite, (på ett eller tvåtusen kronor har jag för mig att det gällde) det var tacken det!

När jag så något år senare såg något jag inte borde ha fått se, utanför ett garage i en garagelänga där vi bodde, en bil med hela bagageutrymmet fyllt med registreringsskyltar (bakluckan slängdes snabbt igen när jag kom) i en "nysvensks" bil, vågade jag inte anmäla detta till polisen. Däremot hade jag en väninna som var polis och som jag gjorde en "anonym" anmälan till, för som jag sa till henne, jag ville absolut inte bli utsatt för konsekvenserna av mitt handlande igen. Rättegången hade inte heller varit någon särskilt trevlig procedur...

PS! Inte nog med alla registreringsskyltar i bagageutrymmet, för förutom dessa brann också själva garaget upp några dagar senare med en splitterny Mercedes i.

Varsågod polisen!
Hälsningar från f.d "Sharelook Sonja"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar