fredag 31 januari 2014

(Om vådan av att bry sig del 2)

Fick inatt med några timmars mellanrum 2 bluffmejl från en avsändare som sade sig vara Telia. Jag anmodades att klicka på medföljande länk för att få tillbaka pengar eftersom jag av misstag hade betalat samma faktura två gånger. Själv tyckte jag det var väl genomskådligt men alla ser det inte så, jag hör tyvärr alldeles för ofta om människor som blivit utsatta för bedrägeri och tråkigheter och tänkte att därför vore det på sin plats att en varning går ut. Gjorde därför en printscreen av mejlet och skickade in det som tips till en av länets två tidningar.

Döm då om min förvåning när jag senare idag ser en artikel med en man som vill gå ut med en varning om dessa bluffmejl och det tillsammans med min printscreen...

Jag har i alla fall väldigt svårt att tro att någon annan i samma minut som jag, 33 minuter efter midnatt också gjorde detsamma som jag gjorde.
Får tidningar bära sig åt hur som helst, borde inte källan till bilden ha angivits???


Bilden jag mejlade till tidningen


och bilden som var med i tidningen!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag heter Henrik och jobbar på Telia med sociala medier. Jag såg du skrivit om bluffmailet och ville lämna ett avtryck här.

    Det är ett ökande problem med dessa bluffmail som kan skapa problem om man råkar lämna ut personuppgifter därigenom.

    Jag tycker det är bra att du uppmärksammar detta på din blogg. Att du också tagit dig tiden att skicka det till tidningen tycker jag är bra. Även om du inte fick någon uppmäkrsamhet där.
    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Tack Henrik, din kommentar väger upp det hela! :)

    SvaraRadera