fredag 7 juni 2013

Överlöpare..

Igår tänkte jag göra som ryssarna och "öva attack". Inte mot Sverige men väl mot Norge. Fast redan på gränsen blev vi stoppade av tull och polis och när dom frågade vad vi skulle göra i Norge och jag berättade om mina planer fick jag till svar, att då skulle vi minsann få kämpa hårt!! Det gick inte ens att blidka dem med lite svenskt godis, det kan vara förgiftat, sa dom.
Det är lite mer stake i grannlandet!

Dessutom, eftersom jag är halvnorsk skulle det ju bli som att anfalla sig själv och så kan man väl inte göra? : /  I stället firade vi Sveriges nationaldag på Hegra fästning i fridens tecken och det kändes mycket, mycket bra!
Jag träffade en  trevlig dam, som var med på bussutflykt från Trondheim, och hon berättade för mig om vedermödor hon hade varit med om då under kriget. Fästningen byggde  norrmännen till försvar mot Sverige efter unionsupplösningen 1905 men använde det också, fast det då länge innan hade varit nedlagt, i strid mot Tyskland under andra världskriget.

Besöket på fästningen gjorde ett djupt intryck på mig! Att se sjuksängarna och bakugnen i dom fuktiga rummen. Vattnet som i princip dröp från väggarna. Gångarna inne i berget, skyttegravarna och bunkrarna! Det är inte så länge sedan!




PS! Man behöver inte åka långt innan man kan hitta skyltar med norska på. Inte ens en mil hemifrån! Det känns som om man redan har gått över gränsen innan man ens har kommit fram till gränsen :o
Fast för min del kan Norge få tillbaka Jämtland! Jag erbjöd mig idag att hjälpa till ifall dom skulle sätta planerna i verket.

5 kommentarer:

  1. Jaaaa jag övergår gärna till Norge, lite norsk är jag också. Snåsa lidarne

    SvaraRadera
  2. Det står så i husförhörslängderna från nordtröndelag

    SvaraRadera
  3. Akkurat då är vi två!:)
    Min släkt är från nordnorge och min tipptipp oldefar nånting var kven, från Pello mellan Muonio & Torneå (tror jag det var).
    Förresten välkommen tillbaka till etern Ofog!

    SvaraRadera
  4. Kan förresten tillägga att planer det har dom! I alla fall när dom tagit sig en sup och när dom har tagit två, är dom beredda att sätta planerna i verket! Detta kom en norrman fram och berättade för mig vid Hegra besöket!

    SvaraRadera