fredag 14 mars 2014

Rullrån och snörök

Vilken glädje det var att hitta igen det gamla rullrånsjärnet förra året som jag trodde hade kommit bort genom flyttarna, det gamla järnet som min mamma tidigare har haft i hela sitt liv.

Jag bakar o bakar men äter knappt något själv, förutom när det kommer till rullrån och struvor som jag bara älskar, fast struvor bakar jag inte själv! Jag försökte en gång för länge sedan att göra dessa sedan vilket inte alls var något lyckat försök! Jag förstår varför både rullrån och struvor är så dyra i inköp...

Men jag hade gått och funderat en tid på att många år har passerat sedan dess och jag har fått mycket mer erfarenhet av att baka, så det kanske skulle gå lättare nu, att i alla fall göra rullrån och så hittade jag som sagt igen järnet! :)
Det var ingen lovande början första gången jag provade men tänkte att det kanske är som med pannkakor så att det går lättare efter en stund. Jag fortsatte och koncentrerade mig allt vad jag kunde, hade jag vänt järnet en gång eller två? Hmm, hur länge ska den vara på varje sida?
Tur att jag var ihärdig i mina försök, för så sant som det är sagt är att trägen vinner och nåt godare finns det väl knappt.

Det stormar var och varannan dag nu, jag förstår ingenting. Inatt har vi haft en ruskig snöstorm och från och till kastar det fortfarande rejält så jag måste ta och ringa eller skicka ett meddelande till "de mina" som är på väg (en riktig långresa) för att varna dom för snörök och snödrev när de närmar sig!

Utan vantar på skulle man bränna fingrarna av sig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar