fredag 15 november 2013

Om och med hjärtat ♥

Jag ska berätta om en idé jag fick och så sakteliga har satt igång, om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, skogen!

Det handlar om träden om skogen och grönskan som producerar syret vi andas och om trädens rötter som binder samman jorden så att det blir stadga!

Det är inte acceptabelt att fortsätta skövla skog för exklusiva träslag eller pengars skull,
inte om vi vill ha en framtid, om vi vill överleva!

Det är heller inte rätt att köra bort människor från sina hem så som sker just nu runt om i världen.
Eller att djur blir utan sina habitat och därmed kanske också utrotade.

Tar det slut behöver vi förstås aldrig mer oroa oss för sjukdomar eller att någon blivit arbetslös, men är det så vi vill ha det?

Det finns många viktiga orsaker att behålla träden och det finns andra snällare metoder att utnyttja naturresurser! Att till exempel göra skogsföryngringar genom att plantera ett och samma sorts träd istället för de avverkade är heller inte lyckat då det är mångfalden som berikar luften.

I denna stund är flera små röda hjärtan på väg ut i världen. Hjärtan som vänner kommer att sätta upp på ett träd och fotografera, ett i "närbild" och ett i "helfigur". Fotona skickar dom sedan till mig med uppgifter om var fotot är taget och jag lägger in dessa på den nystartade bloggen.
Det kommer förstås att ta lite tid innan allt har kommit igång!
Så småningom kanske det också blir en fotoutställning av det hela!

Som trädens rötter kommer vi själva att sprida oss över jorden, nätverket som vill visa att vi bryr oss!
Om här, nu och om framtiden!
Ett gäng hjärtan på väg till Indien...
Tack för hjälpen Åsa och Kerstin
som skrev och skrev och skrev!

Projektet finner du här: WorldWideTrees.

Vill du själv vara med kan du höra av dig till: sonja.moberg@gmail.com
Eller så kan du hjälpa till genom att använda dig av ett eget rött litet hjärta som du sätter upp på ett träd och fotar. Ett i "närbild" och ett i "helfigur". OBS! Jag förbehåller mig rätten att fritt få disponera/publicera bilderna. Glöm inte att skriva namnet på platsen där du fotat!
Har du möjlighet kan du också skriva ned x och y-koordinaterna (longitud och latitud ).

Här finns en beskrivning på ett virkat hjärta om du vill göra ett själv!

3 kommentarer: