lördag 14 juni 2014

Oväntat besök!

Eller kanske inte, det är ju inte direkt ovanligt att jag får fågelbesök. Är jag kanske någon slags fågelkvinna eller vad..? Kan tänka mig att när jag blir riktigt gammal, att jag sitter på en parkbänk vid en damm, gärna med en fontän, och matar fåglar...

Satt i soffan och kopplade av när en en liten nötväcka flög in idag och satte sig i köksfönstret. Den var inte svår att fånga men eftersom jag nu försökte hålla den så försiktigt som möjligt så flög den iväg igen och satte sig i det lilla rumsfönstret istället. Där satt den helt lugnt och stilla och efter att jag hade tagit fotot tittade den bara på mig, utan att röra en fjäder, när jag kom och åter la handen om den. Ville den helst inte ut i den hårda verkligheten eller vad, sökte den skydd för något?

Kände mig lite hårdhjärtad men jag vill inte ha ansvar för någon liten småfågel igen, det får räcka med dom 3-4 åren vi hade bofinken Pilar boendes hos oss.
Så jag bar ut den igen och satte den på balkongräcket och där satt den! Mitt hjärta är inte hur hårt som helst så jag hämtade i alla fall en kardemummaskorpa som jag smulade och gav åt den och gick in och satte mig igen (tyvärr råkade jag radera fotot med fågeln och smulorna..)

Fast då kom jag att tänka på att den skulle vara ett mycket lätt byte för skatorna så då gick jag bryskt ut på balkongen (för att skrämmas lite) så att den skulle flyga in i skogen igen :o
Lycka till lilla nötväcka!

~ * ~




2 kommentarer:

  1. Nötväckan är min favorit bland småfåglarna :)
    /Svärdottern

    SvaraRadera
  2. Kul! Första gången jag såg en sådan var när din man var liten, fast då vid vårt fågelbord. Nu när jag läste om den upptäckte jag att den har en släkting som heter naganötväcka, men mer om detta får jag berätta för dig senare ;)

    SvaraRadera