söndag 29 september 2013

Igår

Trots att jag var "dagen efter" kände jag att jag var tvungen att åka på "Kaj på höjdas" vernissage på kulturhuset igår.
Vilket visade sig vara rätt.
En stund efter att jag kommit dök ett par upp där mannen (som också är konstnär) visade sig vara bror till Kaj på höjda. Paret som bor i norra delen av Jämtland hade varit med på älgfesten i förrgår kväll!
Det var en magisk kväll, sa mannen. Detsamma tycker jag om Kaj på höjdas bilder, dom är magiska!
Ingen kan måla hästar så som Kaj på höjda kan!
Efter vernissagen var det dags att åka till nästa vernissage ute i Edsåsdalen. Där hade dom ordnat det så att det var en guidad rundvandring där konstnärerna som var närvarande pratade om sina verk.
Uppmuntrande var det när en besökare frågade Anders Nylen vad han använder för kamera och det visade sig att han använt en liten kompaktkamera till flera av fotona.
Det är inte kameran som är det viktiga, svarade han.

När dom så sa att vi skulle gå till mina bilder och att dom ville att jag skulle berätta om dessa fick jag hjärtat i halsgropen.. Men det gick bra, även om det är jobbigt att stå i fokus. För mig är det inte viktigt att synas och framhålla mig själv, jag vill hellre att mina bilder sätter igång tankarna (och att kanske budskapet går fram).

Men, det värmde mitt hjärta att betraktarna tyckte om vad de såg, även om jag var generad.
Svenny Kopp som ställer ut inne på Köjan gillade bilderna och hade gärna sett dem i ännu större format men det är ju en kostnadsfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar