lördag 31 augusti 2013

Om humlekottar

Förra veckan var jag iväg och skördade humlekottar som nu hängt på tork här hemma. Humlen är väl mest känd som en ingrediens i öl men man kan också koka te på humle och göra humlekuddar.

På väg hem i bilen började jag tänka på gamla bryggarbilar som körde ut ölleveranser till ölstugor, sjapp och annat, eftersom en karaktäristisk doft utvecklade sig i bilen.
Nu luktar istället det gamla flickrummet som en ölhall :o

Jag ska göra humlekuddar! Ämnena humulon och lupulon som finns i humlekottarna är rejält lugnande och sömngivande så humlekuddar som man lägger i örngottet är effektivt om man har svårt att sova. Bruket av humle är uråldrigt men även under 1:a världskriget, då det var brist på läkemedel, använde man sig av humlekuddar till sårade soldater.

Nu låter det kanske som att jag har stora sömnproblem med tanke på vad jag tidigare också skrivit om ljung. men det är faktiskt tvärtom. Däremot finns det flera i min omgivning som har problem med sin sömn, nu kanske jag kan hjälpa till.
Själv tror jag att jag möjligen även är släkt med Törnrosa på långt håll och inte bara nallarna som jag skrivit om tidigare, för som sagt, jag skulle helst vilja gå i ide om vintern!
Det är bara fullmånen som kan hålla mig vaken!




Lite nödigt vetande.. eftersom humle tillhör familjen hampaväxter är den därför också släkt med cannabis.
Hmm det är nog så, att hela lägenheten just nu luktar ljus ale! Zzzz

2 kommentarer:

  1. Det råkar inte vara så att du vet vilken typ av humle du har skördat???

    SvaraRadera
  2. Någon ölbryggare kanske.. :) Nej tyvärr vet jag inte vad det är för sorts humle, men det luktar väldigt friskt här hemma. Kan man se någon skillnad på dom olika sorterna?

    SvaraRadera