onsdag 6 juni 2018

Varning matbild (om det är fler än jag som egentligen inte står ut med att se såna)!

Jag brukar inte lägga ut matbilder men den här med "Fish'n Chips" är ändå lite speciell, för åhh vad jag hade längtat efter det!

Eftersom jag är extremt känslig mot svartmögel kan jag varken köpa frysta eller färdiga pommes frites då det bara är varmpressade oljor som används i dessa. Kallpressade oljor, som borde vara det naturliga valet, är rena men också dyrare!
Varmpressade oljor som det alltid är om det inte uttryckligen står kallpressad på förpackningen, är processad med hjälp av svartmögel och OBS! det gäller även det som är ekologiskt och KRAV-märkt!

Många blir lurade att betala dyrt bara på grund av ett ord på etiketten fast det rena skiten i och inte bra för någons hälsa!

Även om det sägs att svartmöglet rensas bort efteråt känner i alla fall min kropp av det och jag blir jättedålig om jag råkar få i mig det av misstag.
Det kan ta upp till ett dygn innan giftet börjar rensas ut ur kroppen och jag märker det så det är inte som en "vanlig" allergi utan tänk "kryptonit"!  Det tar ca. en vecka innan jag blir bra igen.

Nåväl.. den fasta potatisen var innan förberedd så här (för att det inte skulle bli för mycket "att stå i" när det var dags att äta):
Den fasta potatisen skalades och skars i jämna stavar.
Sköljdes i durkslag och torkades med en handduk för att få bort stärkelse.
Potatisstavarna kokades nästan klara, i ca. 8-10 minuter.
Sedan slogs vattnet av och stavarna blev utspridda på en bricka där de fick torka och frystes sedan in.

När det var dags att äta friterade jag potatisstavarna (direkt från frysen) i kallpressad solrosolja i 180 grader tills de var lätt gyllene, hällde upp dem i en skål med en bit hushållspapper i för att suga upp överflödig olja och saltade lätt.
Max 1/3 potatisstavar till oljans mängd. Jag använder 2 liter som får bra plats i en tjockbottnad kastrull. Oljan, när den har svalnat förvarar jag sedan i en stor glasburk till nästa gång!

Torsken, egenhändigt spöfångad i Norge blev panerad med ägg och ströbröd och sedan stekt i riktigt smör, blandad med kallpressad solrosolja för att få till en riktigt knaprig yta, så där så att den blir som lite friterad den med! Bara salt och vitpeppar till krydda!

Maten serverades med färsk sallad, tomater, majonnäs och citronklyftor.

"Smakar det så kostar det" är ett talesätt och nu var talesättet genuint, har man inget annat val så har man inte!

Så inte var det här nån vanlig matbild!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar