fredag 3 februari 2012

Glutenfria citronmandelkakor

Har länge funderat varför sötmandlar måste skållas innan användning? I alla recept ska mandlarna skållas så jag undrar om skalet kan ge en bitter smak när dom mals eller vad? Okej, kakorna blir inte lika ljusa o fina som annars men det borde vara så att dom är mer nyttiga med skal än utan, som med fullkornsprodukter. Nåja jag har i all fall varit tvungen att prova att låta skalet vara kvar lat som jag är och det blev ett lyckat test, så här kommer min variant av Danska kransekager:
Jag började med att göra egen mandelmassa genom att mala 200 g sötmandlar tillsammans med 1 dl socker och 1 dl florsocker (i mixer eller matberedare) till ett mjöl med lite småbitar i. Till det tillsatte jag 1 tsk vatten och 1-2 tsk citronsaft och nej, där ska man inte fuska utan det är färskvara som gäller. Riv också ner skalet från citronen och rör om detta tillsammans med en äggvita. Klicka ut dessertskedstora klickar på ett bakplåtspapper och sikta lite florsocker över, för massan blir ganska klistrig och platta till dom. Grädda i 175 grader i ca 10-15 minuter. När dom svalnat lite, ta loss dem och sikta över lite mer florsocker, även på baksidan av kakorna. Så är drömgoda kakorna klara!

2 kommentarer:

  1. Hej måste bara säga att kakorna med mandel/citron är supergoda - de smälter i munnen!
    Kram
    /Kerstin Eriksson

    SvaraRadera
  2. Ja de är som godis... och färsk citron... mums! :)
    Kram till dig med!

    SvaraRadera