måndag 19 december 2011

Mina cognacskörsbär i chokladmousse

Tillhör du dom som väljer det ingen annan vill ha i Alladinasken - körsbär i choklad? Jag med och jag har länge letat efter askar med enbart såna som jag vet har funnits men utan framgång. Cherry tror jag dom hette. Nöden är uppfinningarnas moder heter det och har man en liten skvätt cognac, päroncognac i det här fallet (hade stått i flera år) har man kommit en bra bit på vägen. Inhandla körsbär i bakavdelningen är nästa steg. Dessa lägger man sedan i en burk med cognacen, det behöver nödvändigtvis inte täcka men då får man gå och skaka burken då och då. Detta får stå och dra i minst en vecka. Enkel chokladmousse görs så här: Bryt ner 100 gram mörk choklad i 1 dl grädde i en bunke som tål micro och koka i 2 min på högsta effekt. Ta ut och rör om. Eventuellt räcker det med dessa 2 min annars kör du den 2 min till. Skeda ner lite chokladsmet i botten på en form, dom jag använde är lite större än ischokladformar, i med ett körsbär och täck med ytterligare lite mousse och sen gäller det bara att hålla ut tills det hela har stelnat något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar