torsdag 15 december 2011

Frida Kahlo utställning & andra gluggar

Är precis hemkommen från ett besök hos barn och barnbarn på västkusten och även om jag redan längtar efter dom måste jag erkänna att det är skönt att komma hem och slippa regn, blåst och kyla som tränger in i märgen. Under veckan blev det också ett konstbesök och just nu, för första gången i Sverige och fram till den 22:a januari kan man se en utställning med Frida Kahlo och Diego Riveras verk på Göteborgs konstmuseum. Det var helt fantastisk att få se tavlorna i verkligheten. Att tänka att här är det verkligen Frida som hållit i penseln, att hon en gång har målat just den här tavlan. Frida filmen och musiken som jag tittat och lyssnat på så många gånger var inte bara film. Tyvärr måste jag ändå säga att jag blev besviken! Det här var urtypen för mångas uppfattning om gamla dammiga museum och kultursnobbar som strosar runt och diskuterar verk på utställningar. Här visdes utställningen i mörka murriga rum och med för lite ljus (bl.a. belysning). Så här överbrygger man inte kulturklyftor. Jag tycker även att konstmuséet missat totalt med tanke på inramningen av utställningen. Mexico är ett land fyllt med färg eld liv och passion! 

Här sitter mitt barnbarn och dricker julmust med dubbla gluggar och dubbla sugrör. Får man i sig dubbelt så mycket då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar