måndag 7 juni 2021

Krigsförklaring mot en hackspett!

Fick en fågelholk av brorsan som han tillverkat och den satte jag upp utanför ett fönster i vardagsrummet, det är trevligt med småfåglar inpå knuten!
Herr och fru Blåmes inspekterade och den fick godkänt så nu piper det för fullt därinne av hungriga små!

Men så dök en fridsstörare dykt opp, hackspetten som tänkt sig ett skrovmål eller två, tidigare på äggen och nu när han inte lyckades tidigare, på ungarna.
Men, jag har utsett mig till gudmor och försöker skydda de små och så satte kriget igång!

Idag kom jag på ett smart drag och öppnade fönstret och när hackspetten kom för tjugonde gången (ja han har nog mist respekten för mig nu) smög jag mig dit med en sprejflaska med vatten i ena handen och den andra handen sträckte jag försiktigt upp underifrån för att rycka tag i en stjärtfjäder. Dock, när jag var ett par centimeter ifrån från att lyckas upptäckte den mig och skrek och flög till en tall intill och satte sig där och glodde!

Hackspetten kan sätta sig på fönsterplåten och spana in i vardagsrummet för att se om kusten är klar för att sen bege sig direkt till holken och fortsätta sitt arbete (trots att brorsan har monterat en bit plåt runt hålet).
Vem vinner?
Den kriminelle...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar