fredag 7 maj 2021

Odinstake ᚨᛠᚢᛇᚱᚦ

Det ska börjas i tid... och igår snöade det förresten!
Tyvärr tog jag inget "förefoto" förutom på en av delarna innan jag satte igång med att demontera vad det nu var jag hade köpt på ett loppis för tjugo kronor? Säljaren trodde att den hade något med Härjedalen eller kanske Hälsingland att göra!?
Den såg spännande ut trots sin 70-tals look, kanske kunde det bli en blompall? 

Efter lite forskande vet jag nu att det är ett "Julträd" eller "Odinstake" som den också kallas (lite festligt när vi nu har tittat på så många Vikingaserier och att min norske farfar hette just Odin som andranamn). Julträdet är något som förekommer i södra Sverige, framförallt i Blekinge men ända upp till Värmland och även i Norge och Danmark.
Eftersom julträdet också kallas Odinstake efter guden Oden, skulle det kunna vara en kvarleva sedan hednatiden?  Hästen som finns med kan ju representera Odens häst Sleipner som han band fast under världsträdet Yggdrasil (mittendelen) och på pinnarna som sticker ut mellan hästarna trär man på äpplen, Äpplen offrade man för god tillväxt och skörd kommande år och Odens dotter Idun vaktade de gyllene äpplena som asarna åt av för att hålla sig evigt unga!


PS! Nu funderar jag på att måla om krukan jag hade som passade till och sätta dit lite runor istället!
Och om du b
lir sugen på att fixa ett eget Julträd/Odinstake kan du inspireras här hos Blekinge Museum!

Denna pinterestsida har också en del att bjuda på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar