måndag 31 maj 2021

Gamla mor bygger del 2

Efter många test av vinklar, snedsågning, fick jag äntligen till det som det skulle vara och nu idag blev faktiskt allt monterat och klart med vinkeljärn och allt, puh! Nu har jag bara att vänta på beställda segelduken (som är försenad pga coronan då många tydligen var sjuka) och sen ska jag sy och fixa dit öljetter (hittade jag i gömmorna) där linorna skall vara.


Men faktum är att projektet började först med att väva band! Hade hittat ett skinnförkläde mycket billigt på rea för ett halvår sedan och det tog jag nu och modifierade för bra utrustning och hjälpmedel måste man ha när man bygger!
Hade små skinnbitar liggandes och dessa sydde jag ihop så att jag skulle få till en stor och rejäl ficka att förvara skruvar, penna, vinkelhake etc i. Remmarna att knyta kring midjan var också alldeles för stela och osmidiga och gick inte att knyta med så det var därför jag satte igång med att väva knytband! Lingarn hade jag som passade något så när men jag fick först repa opp en virkad duk jag hade gjort en gång. För den delen har jag också tillverkat själva vävramen av en liten tavelram och "kaffepinnar" (såna som man rör om i kaffet med) och som jag hade fått från en känd hamburgerkedja!
 
Knytremmarna som sprättades bort från förklädet gjorde jag till en slags sele som säkerhet för  borrmaskinen för att inte tappa den!

Så voilà, nu så!



Många vinklar blev det
innan det passade!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar