fredag 5 maj 2017

Vilken gåva!

Under promenaden bort mot ängen igår gick jag och funderade på om jag möjligen skulle få se att någon svartvit flugsnappare hade anlänt, men nä, det var nog för tidigt.
Efter att ha suttit ett tag under ett träd fick jag se en liten fågel komma flygandes och landa ca. 30 meter bort i ett träd under det att den kvittrade ihärdigt. Kunde det vara den svartvita flugsnapparen?

Efter en liten stund då den hade hoppat hit och dit på grenarna bytte den till ett träd ett par meter närmare. Efter ytterligare en liten stund hade den tydligen samlat mod nog för då flög den rakt mot mig och satte sig i björken jag satt under, en liten gransångare!
Oj vad den kvittrar tänkte jag, vill den påkalla min uppmärksamhet, jo, den måste nog vilja något, men vad?

Så ser jag den lilla fågeln hoppa iväg bak på trädet för att strax komma tillbaka med en insekt i sin näbb, gransångaren försökte landa i en kvist väldigt nära mig som inte bar och hoppade då vidare till nästa gren precis ovanför, 1 1/2-2 meter ifrån mig och sedan släppte den ned insekten precis framför mig. Detta upprepades två gånger innan den flög tillbaka mot skogen igen.
Vilken gåva, vilken magi mitt i vardagen, tack lilla gransångare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar