fredag 8 april 2016

Titta noga!

Nu har jag filat nog på detta inlägg, tvekat nog med att lägga ut det också men det bara måste göras...

Egentligen vill jag helst bara skriva och visa bilder med positiva inslag för att "höja nivån" men nu får ni ursäkta, jag känner mig verkligen bekymrad över vad som händer med naturen!
Häromdagen rapporterade jag ett fynd med foto på några starar som hade anlänt till Artportalen och då visade det sig att de numera är rödlistade! Varför? Jag tror jag vet något som spelar roll, ta nära mig till exempel, där bonden vräker ut slamgödsel över åkrarna, så starkt koncentrerat att när jag några gånger har råkat få det i mig/andats in det så har det frätt så starkt att det har bränt i lungorna och gjort väldigt ont.
Bönderna tjänar säkert lite extra på större skördar men ägnar tydligen inte en tanke på hur länge till naturen skall hålla. Minsta lilla insekt är viktig!

Det har också blivit mycket tystare har jag märkt, så lite fåglar hörs numer och då tänker jag mest på kvittret från våra stannfåglar! Likaså har allt vilt jag brukat se minskat i antal. Förklaringen är tyvärr väldigt enkel, skogarna har krympt drastiskt så vart ska djuren ta vägen?
Jag fattar inte hur detta kan tillåtas pågå, inte heller vad ska utsugarna sedan ska göra med pengar?

Jag har skrivit om att dom går fram som bulldozrar över skogarna men nu är det faktiskt värre hur dom går fram och skövlar. Jag har sett hur det har accelererat under 15 år i Jämtland, detta är rena rama galenskapen! Fullastade timmerbilar går som i skytteltrafik på vägarna!!




PS! Hörde att dom ska höja priset på plastpåsar, tycker nästan det är skrattretande i denna värld av förpacknings-plasthysteri! Numer görs ju många bärkassar av förnyelsebara råvaror och vi är ganska duktiga på att återanvända kassarna, slänger heller inte ut dem i naturen.
Fast nog önskar jag att fler skulle använda långlivade tygkassar!
Men all den hårda plast som omgärdar en enda p l a s t -tandborste då? Eller, eller... och så vidare!
Säkert kommer några om några år komma på att nästa steg måste vidtas, sådant som vi andra redan har kommit på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar