lördag 17 oktober 2015

Rautjoxor o annat

Jag har länge misstänkt det, att jag har ett utseende som liknar ett träd (se inlägg 9 december 2011) eller kanske snarare en stubbe. Ett flertal gånger denna sommar har jag varit med om att fåglar flyger rakt mot mig för att sedan vända strax framför! En liten fågel kom och höll sig flaxande i luften en kort sekund innan den vände och flög iväg!
I förrgår träffade jag ett ogenerat gäng Lavskrikor, Rautjoxor. Efter att en av lavskrikorna hade flugit precis ovanför huvudet kom nästa bakifrån mot nacken (jag hörde och kände och böjde mig framåt i ren reflex) och svepte tätt, tätt över huvudet! En av dem satte sig kaxigt på stocken bredvid (alldeles för nära att fota med teleobjektivet så tur att jag hade den lilla kompaktkameran i fickan)! På samma promenad höll jag även på att kollidera med en Gråspett, jisses vad rädd jag blev! Den blev nog också rädd för oj vad den tjattrade efteråt!
Igår landade en nyfiken Större hackspett i ett träd strax intill. Då kom också en korp flygandes och när jag pratade med den på korpspråket gjorde den en extra sväng och cirklade över så att jag hann ta några foton innan den flög vidare! Jag håller nog verkligen på att förvandlas till fågeldamen! :o

(Tycker att den här lavskrikans ögon liknar Sixtens ögon (mellandotterns hund).. :o)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar