onsdag 17 juni 2015

Skepp ohoj

Med tanke på att när jag måttade upp första huvudmåttet och satte knappnålar på kantbandet där jag skulle klippa (blev också tvungen att tillverka kantbanden själv för utbudet är lite där jag bor) och sedan klippte tvärs över måttband och allt så är det faktiskt ett smått under att jag lyckats knåpa ihop dessa små kaptenshattar!
Hade dessutom inget mönster att gå efter (bara pojkarnas huvudmått) och fick därför bara gissa mig till
hur jag skulle gå till väga. Har inte vadderat hattarna eftersom jag mer tänkt att dom kan användas som kepsar om dom nu vill ha dem på sig, sånt vet man ju aldrig..
Ankarna gjorde jag genom att först rita upp på filt, klippa och sedan måla med guldfärg (acryl). 
Återbruk, återbruk och åter återbruk (gamla gardiner som ej passande, fick bland annat ryka) och det är väl så vi alla borde leva för en hållbarare miljö!


Här på bilden sitter min gamla farfar välförtjänt med sin pipa efter att ett helt liv arbetat som Ishavsskeppare. Han förde befäl på flera olika båtar, bland annat ett som senare blev sålt till Shackleton som expeditionsfartyg. 

PS! Vill du läsa mer om min farfar så hittade jag en gammal artikel om honom HÄR på nätet!
Visst måste väl traditionerna hållas vid liv? Nu är det bara för pojkar små, att ge sig ut på böljan den blå och upptäcka världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar