måndag 22 juni 2015

Pionjär!

Häromkvällen när jag var på väg till min väninna för att äta midsommartårta (jättegod) såg jag en fjäril komma flygandes och landade strax framför min parkeringsplats. Eftersom fjärilar har varit sällsynta hitinills i år på grund av kylan ville jag därför ta ett foto och hade som tur var som vanligt min lilla kompaktkamera i fickan.
I finkläder o allt kröp jag ner där den hade landat på undersidan av ett blad och tog 2 foton! Trots att jag inte kunde titta i sökaren efter skärpa då fjärilen hade landat så nära marken blev fotot ändå ganska skarpt. Jag funderade på vad det kunde vara för sort och la därför ut fotot tillsammans med en fråga i vårt fotosällskap. Vännen Sture B svarade snabbt som blixten att det var en Pudermätare! Tack Sture!
När jag så googlade på namnet såg jag att den skulle vara sällsynt här uppe i norr och beslöt mig därför att lägga ut mitt fynd på Artportalen. Det visade sig då att det var det första fyndet som har gjorts här uppe i Jämtland!
PS! Klicka på bilden för att förstora fotot och kolla in dom coola antennerna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar