måndag 6 april 2015

Blodmåne över Jämtland!

Hade dagen innan berättat för min granne (som jag brukar vara ute och fota med) att vårfåglarna hade kommit och därför åkte vi iväg en stund på kvällen då det är finare fotoljus, ned till älven för att kika o kanske fota om tillfälle gavs. Samtidigt, det var ju fullmåne och jag brukar alltid hälsa på fullmånen, så spanade jag också efter den då den nu borde synas, men utan resultat.

En väldigt speciell fullmåne var det den här gången eftersom det även skulle vara blodmåne på grund av månförmörkelse, dock ej synlig för oss nordbor (vi får lov att vänta tills den 28:e september då det upprepas för oss på norra halvklotet)!
Jag spanade och spanade men ingen måne syntes till vilken borde ha synts vid den tiden. Grannen som körde ville åka hem och jag satt bredvid och höll på vrida nacken ur led i mina sista desperata försök att få syn på den. Det kändes så starkt att den var där någonstans...

Bara ett par minuter hemifrån såg jag en liten skärva mörkt orange i molntäcket, solen hade gått ned för länge sedan så det kunde inte alls vara det det berodde! Jag gastade till, där är den ju!!!

Aha, det var alltså därför jag inte hade kunnat upptäcka månen innan eftersom det var så molnigt åt öster!! Snabbt åkte vi till ett ställe som ligger lite högre upp för att kunna se det bättre. Ingen tid, kändes det som att det fanns för att åka hem och hämta stativen som egentligen då skulle behövas (vilket jag nu i efterhand kan konstatera också var rätt).

Ut ur bilen och uppför den lilla kullen och där var den, fullmånen!
Stor och orange över berget!

Det gick alldeles väldigt fort från det att månen gick från mörkt orange tills att den ljusnade och ljusnade allt mer.
Det kändes som en stor gåva att få vara med om och se detta, något som skulle vara helt omöjligt enligt alla artiklar jag läst om ämnet innan! En liten sensation alltså vill jag påstå!

Vilken tur att jag varit så ihärdig i mina försök.. och det på grund av att intuitionen var så stark!

På bilden jag satt ihop kan man se hur fort det verkligen gick. Det första fotot tog jag klockan 20:50 och det fjärde klockan 20:58! Snacka om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar