söndag 29 mars 2015

om "Josses brinnande buske"

Det här utspelade sig för kanske 8-9 år sedan då jag låg och vilade en stund innan tåget skulle föra oss hem till Jämtland efter att vi tillbringat en vecka nere på västkusten. Mitt i den lätta slummern far ytterdörren upp och yngsta dottern far in som ett jehu och ropar "mamma, ta din mobil och kom fort, det brinner!!  Snabbare än blixten var jag uppe på benen och ute tillsammans med dottern som ledde mig uppför berget bredvid huset.
Det var här det brann, sa hon och tittade sig omkring, jag tittade också runt utan att kunna se något! Men att det hade brunnit, det kunde jag också se eftersom ett antal träd och buskar stod där med förkolnade stammar och marken svart. Som vi stod där och begrundade saken så flammade plötsligt ett helt träd upp alldeles intill oss! Herrejissus.. det brinner ju!
Ja, det var inte utan att jag kom att tänka på Moses brinnande buske som jag hade läst om i skolan!

Ringde och larmade brandkåren som snabbt kom till platsen där vi stod och väntade för att kunna visa dem rätt. Åhh nej är det du nu igen, sa de när de anlände!

Tidigare på dagen hade jag varit och hälsat på dem på brandstationen, min gamla arbetsplats. Brandstationen ligger väldigt nära där vi tidigare bodde (på samma gata) och där min mamma då fortfarande bodde.
Lite fler retsamheter fick jag förstås stå ut med innan, som hur tröttsam jag var som satte dem i arbete, hur besvärlig jag var och bla bla bla,. :) jag kunde ge igen lite och säga till dem att nu fick de lov att klara sig själva, hur det nu skulle gå sedan vi åkt hem??


PS! Det kan länge ligga och pyra i rotsystem, i flera veckor ja till och med månader för att sedan helt plötsligt slå upp ovan mark! Så eldar du ute, se till att släcka ordentligt efter dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar