lördag 7 mars 2015

Märkliga vägar..

Fantastiska vägar!!

För ett tag sedan fick jag ett mejl från en väninna som bad om hjälp för sin väninnas räkning att platsbestämma en målning gjord av Anna Cassel, en släkting till väninnan (måste också berätta att Anna Cassel var konstnärskollega med Hilma af Klint!). Anna Cassel som målat tavlan hade varit en så kallad "luftgäst".

I ett mejlsvar blev jag då tvungen att berätta; Det här är helt otroligt, min mammas farmors bror var den som startade det första privata sanatoriet i Sverige, i Mörsil tillsammans med sin svärson (Horney)! Det var alltså till Mörsil luftgästerna kom från början, för den friska luftens skull! Mammas farmor och hennes bror föddes på gården Mycklegård som ligger bredvid Kretsloppshuset i Mörsil.

I vändande svar fick jag läsa, "Kanske det var så att min farfars syster blev behandlad av din mammas farmors bror?"

Och av min väninna fick jag höra att hennes syster som håller på med släktforskning hade berättat att en i deras släktträd en gång hade kommit till just den gården som en ung piga!

Summa summarum, genom våra släkttavlor visar det sig nu, att vi genom våra anfäder också har blivit släkt! Detta måste såklart firas till sommaren!

Låter det snurrigt och invecklat? Ja då skulle ni bara titta in i min hjärna...

Tack för hjälpen Irene!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar