torsdag 23 oktober 2014

Formosa Oolong

Det var inte Formosa Oolong som sträcktes fram mot min näsa i théaffären, utan ett thé som heter Imperial Oolong från Vietnam. Men de luktade lika och helt plötsligt gled jag tillbaka till fyra fem års åldern, när jag sniffade i den öppnade théburken. Båda mina äldre bröder seglade jorden runt, den ena som kock och den andra som radiotelegrafist men det var inte kocken utan min stora storebror som då och då hade med sig spännande théer hem!
En gång skickade han också hem en Japansk teservis tillsammans med ett grönt te (det téet blev jag dock inte lika förtjust i). Kommer ihåg hur spännande det var när vi öppnade paketet och plockade upp de ytterst tunna kopparna och som om man höll dem mot ljuset, kunde se en vacker geisha framträda i botten.
Ja jag började redan som barn att dricka te, för vem kan väl motstå dofterna av Darjeeling från Indien, Lapsang Souchong och Jasminthé från Kina, men framför allt, den förföriska doften av Formosa Oolong?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar