torsdag 31 maj 2018

"Puffins", Kärlek vid första ögonkastet!

När den första av de lunnefåglar som kom inflygande från havet på kvällen, efter att ha varit ute och fiskat hela dagen, kom rakt emot mig blev jag ögonblickligen förälskad!

Liten och lite klumpig när den ska landa med små vingar, inte undra på att det blir lite vingel vingel och kanske därför som de också kallas "Havets clowner"! Ur-snabba i luften och inte helt lätta att fånga med kameran!
Och dessa, lite vemodiga ögon... hur kan man inte bli kär?
Totalt orädda är de, en hade jag framför mig, en knapp meter bort!











Lunnefågel, Puffin (eng,) Lundefugl (norska), Fratercula Arctica (lat.) är en ca 30 cm hög fågel som tillhör familjen alkor. Lunnefågeln kan nå en toppfart på 88 km/h och dyka ner till 60 meters djup. Lunnefågeln har bara de starka färgerna under tiden den häckar, resten av året tillbringar den ute till havs. Lunnebebisar är också utan den starka färgen.
Fotona har jag tagit på västkusten i Norge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar