tisdag 20 januari 2015

Karlavagnen by day

Nu när tanken har fått "landa" kände jag att jag behövde göra om det här inlägget. Den 11:e september 2014 gjorde jag ett inlägg med ett foto jag lyckats ta på Karlavagnen i skymningstid. Stjärnorna såg ut att ha ritats dit i efterhand då jag inte hade använt något stativ. Tillbaka till fotot från igår när jag stod och iakttog kråkorna som flög ovanför mig i lustiga formationer.
Tänk om man skulle få se en bild i det hela tänkte jag, eller ett tecken, undrar hur man skulle reagera? Tog några bilder utan större förhoppning om att det skulle bli någon större skärpa i dem, det är svårt när det går så fort men jag har ändå någon slags längtan om att fota fåglar.

Döm om min förvåning när jag senare tittade på bilderna i datorn och såg att kråkorna i en av bilderna såg ut som formationen Karlavagnen!

Enligt grekiska mytologin förvandlade guden Zeus hustru en av hans älskarinnor till en björn som senare placerades på himlen. De 7 ljusstarkaste stjärnorna i Stora Björn är Karlavagnen! Det lustigaste är att fåglarna ansågs som guden Zeus budbärare!

Karlavagnen i fotot från 11/9 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar